16 december 2017

Idag -

dagsfärska foton och upplevelser.
 En domherre hade modet att sitta en stund i min trädgård idag. Mod att sitta kvar medan jag öppnade altandörren och fotade. Så röd och fin! Här under beskuren, lite för mycket och därför lite suddig.
Jag hörde en dikt idag. En dikt som Dan Andersson skrivit och den dikten grep mig. Den handlar om mod. Dikten grep mig av flera olika anledningar och den grep mig liksom på flera olika djup och med olika bottnar. Invecklat? Ja!

Jag har mod...
Jag har mod att möta mänskor,
stilla, sorgsna, veka mänskor,
de, som tysta bära bördor,
tunga, hemliga och heta.
Jag har mod att se med kärlek
in i deras skrämda ögon,
jag har mod att trösta dem, fast
själv jag utan tröst och vila
släpar steg för steg mot mörkret.


Även denna lite väl mycket beskuren men jag blev så förtjust i det röda bröstet!

4 kommentarer:

BP sa...

Kan inte minnas att jag sett en domherre irl. Nu behövs det ju inte längre, då jag kan se hur han (för det måste vara en han, annars skulle den ju heta domfru) ser ut här hos dig. Läckert! Å han ser frisk och välnärd ut.

Det hände mig igår också hos Anki https://ankisbildblogg.wordpress.com/. Hon hade hittat ett gäng sidensvansar i ett träd, och dessa fåglar visste jag inte ens att de fanns;-)

Sedan blev det ju en aningen allvarligt också med dikten. Å den är för mycket för min IQ;-)

BP sa...

Me again: Glömde ju säga: ni har mera snö än vi nollåttor. Här har det mesta regnat bort idag och igår:-)

Anki sa...

Visst blir man glad när de visar sig ... de vackra röda hanarna och deras mer gammalrosa fruar :) Har haft några vid fågelbordet, men sedan snön kom är de försvunna. Kanske återkommer de som de brukar i januari. Personligen gör det mig inget om bilderna inte är knivskarpa, vilket är nästan totalt omöjligt utan stativ ... och innan man hunnit med sådana detaljer så hinner ju fåglarna försvinna :)
En fin, gripande dikt av Dan Andersson, som är en av mina favoriter bland de gamla poeterna.
Önskar dig en fin tredje advent!

Anni sa...

En mycket tänkvärd dikt, tack för att du visade den. Ibland kan poesi verkligen gripa tag i en, även om man inte alltid vet varför - det bara är någon sträng där inne som börjar vibrera.

Domherren har jag aldrig haft vid mina fågelbord, lite synd för den är så otroligt vacker!

Vad gäller Göteborg så är jag lite tudelad, där finns verkligen fina miljöer men helheten är knepig och spretig. Nybyggnadsplanerna är rent katastrofala i mina ögon! Plus att vädret inte ger någon mersmak. Sonen tyckte att det var så förskräckligt grått hela tiden, han märkte tydlig skillnad mot hur vi har det här.