18 maj 2015

Helgbilden

Under helgen har jag varit på konstrunda. I Halland är det sedan 20 år tillbaka konstrunda varje Kristi Himmelsfärdshelg. Konstliv Halland är organisatör av detta. Jag besökte i år samlingsutställningar på två ställen samt var hemma hos ett flertal konstnärer. Nedan är bilder från besöket på Tjolöholm. Den röda tavlan är målad av Carina Fogde.
Den vänstra tavlan är skapad av konstnär Sonja Bergman och den blå tavlan här under är målad av Tommy Carlsson. Katten till höger och lite bakom i bilden är målad av Mikael Qvarsebo som målat
 mycket katter de senast åren. Själv skulle jag gärna haft en sådan! 

9 kommentarer:

BP sa...

Inte visste jag att du (också) gillade konstrundor! Å du, bland dina favon (för jag utgår ifrån att du visar de tavlor som du gillade mest) är den blåa den jag skulle köpa direkt (förutsatt att proslappen inte är femsiffrig;-) )
Den skulle passa som klippt och skuren i vårt sovrum som går i blått.

Däremot har jag lite svårare för att upptäcka katten i bilden till vänster. Snacka om att alla betraktare ser nå't helt annat, vilket ju är meningen.

PS. Åsså en rolig spontan reaktion från mig: Öppnade ditt inlägg och såg tuberna i översta bilden. Läste inte texten på tuberna och tänkte:
- Jamen, nu har Gärdsmygen rensat ut alla krämer och salvor i badrumsskåpet.

Sedan såg jag såklart att det var färgtuber.

Jag bara älskar bloggar - men ser sååå mycket som liksm kommer till med en livlig fantasi:-)

Eva Trillian sa...

Den röda - OCH den blå !De liksom hoppar ut ur inlägget och bara vill var här hos mig ;)
Gillar konstrundor - oftast får jag då flexa min fantasimuskel, och det är både nyttigt och roligt!

HelenTh sa...

Gillar verkligen de färgstarka tavlorna och jag blir så sugen att plocka fram oljefärgerna och själv kladda på en målarduk. Kanske dags att göra det snart.

Anita Malta sa...

Åhh.. älskar att gå på konstutställningar och så kallade rundor. Så mycket färg, fantasi och kreativitet att få ta del av. Kul att du delar med dig att du lagt in länkar så man kan titta och läsa mer. Katten du nämner som bara anas är nog inte ett motiv jag själv skulle välja men tycke och smak är ju så olika från person. Faller spontant för den röda och blå kanske just för att de är så färgstarka. Skulle gärna se mer...
Ha en skön fortsatt vecka :-)

BP sa...

Svar: Nu ser jag katten! Det tog ett tag och då kollade jag ditt inlägg på datorn, inte iPhonen. Ooooops...

Håller med Anita - om du har fler bilder (inte nödvändigtvis katter) så vill jag också gärna de mera konst.

PS. Alla verka falla för den röda och blåa tavlan - kul! DS.

Herr Nilssons Fru sa...

Hummm...tyvärr tillhör jag de där konstiga människorna som inte är så förtjust i tavlor. De finns undantag men jag fann ingen jag skulle vilja ha här tyvärr. Men gillar man tavlor är de säkert kul att ströva omkring i gallerier och på utställningar och titta på alla verk. Jag har ett modernt konstverk jag älskar som jag fått efter min svärmor. De hänger några tavlor här o de beror på att jag inte bor här ensam, min gubbe måste ju få ha saker han gillar med :)
Kramiz

Eva Trillian sa...

Sv:
:) När man vill och kan - OM man vill och kan - så är det!
Kram

BP sa...

Svar: Hahaha! Fjärrstyrd skulle jag gissa - ungefär som avgångsskyltar å¨tåg, bussar med mera.

Men visst är det roligt att man tar många saker för givet utan ens funderar over hur, var och är.

PS. Hammarby och Falkenberg håller "stilen" i Allsvenskan - NOT. Grrrrrrr

Freja sa...

Åhh, vilka härliga färger, nu blev jag sugen på att måla lite igen!