10 januari 2015

Om att vara annorlunda


John Boynes bok om Pojken som svävade är en fantastisk berättelse om en pojke som kommit till världen och inte är som andra.  Han svävar nämligen. Detta bekymrar dock hans föräldrar mer än honom själv och det kommer att drabba pojken på ett drastiskt sätt. Jag stormgillar boken och tycker att slutet nästan är det bästa i hela boken. För mig innehåller slutet sentensen "Det är ingen idé att slåss mot dumheten" men en annan mycket viktig sak också. Den får du läsa om själv.

När jag läste boken var det från början för att veta vad den handlar om eftersom jag tänkt att läsa den som högläsningsbok för mina elever som är 9 år. Jag kommer inte att läsa den för dem. Hade de varit något eller några år äldre så hade jag gjort det. Här finns mycket att diskutera och reflektera över, men personligen tycker jag att man bör vara några år äldre.

I Kaosutmaningen 2015 blir detta punkt 29, en bok som utspelar sig på en annan planet. (Är du nyfiken på varför, så läs boken)

2 kommentarer:

Eva Trillian sa...

Kul att du också tyckte om den :) Jag använder den som högläsningsbok för en grupp vars deltagare går 3:an - 6:an. Fungerar bra även om jag märker att de tar till sig olika saker ur den :) Bra diskussioner blir det!
Glad att du är kvar i bloggosfären!

Eva Trillian sa...

Sv: :) Tack för tipset:
http://provtyckningar.blogspot.se/search?q=Man+undrar
Jag har läst den! Flera gånger nu faktiskt - och den är fantastisk!