5 oktober 2009

Dit vägarna bär

I de två senaste Bildligt talat har jag visat två vägar. Om du svänger in vid den här stenen, kommer du in på den första vägen, den med allén, som jag visade för två veckor sedan.
Ute ur allén kommer du till denna vackra ladugård.

Därifrån åker man vägen som jag visade igår, den leder till godset Hjuleberg som syns på detta fotot.
Dit upp får allmänheten bara komma en gång om året, ungefär vid tiden för Mors dag. Då blommar rhododendronen praktfullt i mängder här.
Godset ägs idag av familjen Treschow.
Tidigare ägare har varit Thott och Lillihöök.

Så här har det sett ut en gång i tiden med anställda på godset och i torpen runtomkring.
Antalet människor på godset och i närheten är säkerligen betydligt mindre idag.

5 kommentarer:

BP sa...

Tack för den "snitseljakten" i blogginläggen. Tur att man följer din blogg dagligen ;-)

PS1. Har en arbetskmrat som heter Höök i efternamn. Är han släkt till Lilli, tror du. DS1

PS2. Kolla bara kommentarerna på min blogg om dig. Snyggt jobbat. DS2

Lissen sa...

Om dom har öppet en gång per år. Skulle jag absolut göra ett besök.
Det måste finns en spännande historisk berättelse om den platsen.Ha det gott

Viola sa...

Her kunne jeg gått meg vill, hehe, men klarte alle veiene (linkene) ;) Tenk å eie et slott!! Men jeg ville nok mye heller ha eid et av de to husene nederst på skissen.. :) Artig innlegg, nesten litt sånn labyrintaktig følelse, og det liker jeg! :) Men du verden for et flott slott, litt dystert også.. Ønsker deg en god tirsdag! :)

Ninni sa...

Spännande inlägg med förgreningar :) Vilken ovanlig stenport. Det vore fint att kunna besöka godset. Ligger det i dina hemtrakter?
Apropå svamp...jo vi hittade ganska mycket trattkantareller. Men de var frostiga och jag plockade med vantarna på.
Må så gott!

Sommarträdgården sa...

Engelsk stil över byggnaden och vackert placerat på höjden och att det har öppnats för allmänheten ganska nyligen med julmarknad och så har jag hört av en annan liten fågel..:)