17 september 2009

Att ro

Att ro är en lugn men krävande sysselsättning. Nu var det längesedan jag själv rodde. När jag växte upp hade vi roddbåt. Min pappa kommer ofta tillbaka till ett uttryck om roddaren.
Roddaren sitter ju baklänges när han/hon ror, det är för att man måste ha historien med sej för att komma framåt.
Det där tänker jag ofta på. Vikten av att se bakåt och ta med sej erfarenheterna, självklart i positiv mening.
Lever man i en familj med fotbollsintresserade får man många nya intryck. Det finns en sportjournalist vid namn Erik Niva som är otroligt kunnig inom fotboll. Han kan allt inom fotbollsvärlden. I förra veckan sa han så här:
"Har man satt satan båten gäller bara en sak; Att ro! "
Det tyckte jag var riktigt roligt och tänkvärt.

Idag har jag varit lite djup. Imorgon dags för ABC sista rundan i denna omgång.

5 kommentarer:

Viola sa...

Det har jeg aldri tenkt helt over, men det er jo sant! At man i en båt glir fremover mens man ser seg bakover! Så smart! :) Lenge siden jeg har rodd også. Vi gjorde det som barn..

Sommarträdgården sa...

Ordspråk och kloka ord ger näring,tänkvärt,kul emellanåt.

BP sa...

Niva är kanooon. Gillar honom. Och han har ju så rätt!
Jätte fina bilder... igen!

Rune A Karlsen (Bildebloggen) sa...

Så sant så sant :)

Sommarträdgården sa...

Men Ö har väl varit redan i ABC rundan??