16 mars 2009

Hur mås det?

Strax intill där jag fotograferade gärdsmygar i lördags finns ett stort antal gräsänder. Det var också där jag fotograferade Mandarinanden i förra veckan. I lördags såg jag den här stilige mannen med sina vackra fjädrar. Länge stod han så här och jag beundrade honom.



Till höger om honom låg den här mannen så stillsam. Men här är något annorlunda tänkte jag. Blå näbb? Den brukar väl vara gul? Tittade mej omkring på de andra änderna och ja,



de andra hade gul näbb.



Vände mej tillbaka till den blånäbbade anden. När jag stod där och tittade på honom förstod jag att han inte mådde så bra. Han duckade med hela huvudet en stund.



När jag tittade på bilderna hemma sedan såg jag ju att fjädrarna också är skadade. Stackarn. Vad kan han ha drabbats av? Läste lite om gräsänder och eventuellt kan en blå näbb vara tecken på nedsatt allmänkondition men man talade också om mutation. Den här mådde iallafall inte bra.



Avslutar denna sorgsamma lilla historia med bilden på den välmående hannen bredvid. Han hade inga skavanker i fjädrarna minsann.

9 kommentarer:

Sommarträdgården sa...

Han har väl inte blivit förgiftad av något.Vad kan ha hänt?

Kickit sa...

Vad mycket du ser på dina kamerapromenader som du förmodligen inte skulle upptäckt annars.

Sommarträdgården sa...

Gärdsmygen;Åå,det är Carina som saknas i din lista.

Marie sa...

Vackra bilder på en vacker man :-)

Marie sa...

Såg precis ditt tips om fotokurser. Tack för inlägget. Vad bra att en kurs om än kort ingår. Då får jag ju lite hjälp på traven i alla fall. Aha, du har också en
D90. Ja enligt alla rön och tester är det ju en bra kamera och man får mycket för pengarna. Har tänkt att växa i min kamera under många år varför en D60 känns lite för simpel. Den tror jag är rolig i början, men blir inom nå´t år ganska "alldaglig".

Sommarträdgården sa...

Det är jag fast med annan bild,ingen fara,Gärdsmygen:)

Anonym sa...

Pene bilder! Får håpe han blir frisk igjen stakkar! Har ikke sett slik farge på et nebb før.

Anonym sa...

Så vackra bilder på de fina änderna. Han ser verkligen inte frisk ut den stackarn... hoppas det är något som går över.

Anonym sa...

Vackra andliga bilder! ;-)