14 maj 2017

Mera konst

Det var roligt att läsa alla kommentarer om tavlan i förra inlägget. Själv tycker jag att huset är mer grönt än gult och det har jag hängt upp mig på eftersom de flesta jag frågar tycker att huset är gult. Men visst är det samtidigt det som är spännnade. Vad ser vi i en tavla? Hur uppfattar vi färger? 

Nedan syns en tavla av Karin Parrow, också en av Göteborskoloristerna. Jag gillar denna tavla så mycket! Just för fantasin i former och färger. Tittade på denna med mina elever som går i åk 2 och gav dem i uppgift att göra en egen sådan här tavla med fantasibåtar. Av alla tavlor var det bara en som hade segel som var mjuka i formerna. Annars var alla segel trianglar. Däremot blev det roliga målningar i seglen! 

Eftersom det är skyltsöndag avslutar jag med ett foto taget utanför konstmuséet i Tel Aviv. Bilden har jag lekt lite med i Photoshop eftersom den från början var konstig då jag hade en felinställd kamera. Tycker nu att den harmonierar lite med budskapet på skylten. Eller?

3 kommentarer:

BP sa...

Alltså - inte är du väl färgblind eller;-) Huset är gult - trodde jag tills jag tittade en gång till. Å visst finns det inslag av grönt...

Karins Parrows tavla gillar jag skarpt! Gillar alla segel som har olika former - det till höger är ju ett snigelhus i form av en spinnaker. Otroligt läckert! Å längst bort ovanpå det blåa seglet ser jag till och med en orangeklädd kvinna som går på vattnet.

Å visst föreställer bilden Konstmuseet i Tel Aviv - ytterligare ett av dessa så fina och fantasifulla byggnader i den stan. Tyvärr var muséet stängt när vi var där, men bygget var ju så läckert. Å japp, det är mera pastellfärgat nu när du har lekt med det i PS:-)

Tusen tack för ett toppen inlägg med en fin skylt. Stort tack för länken också:-)

BP sa...

Svar: Det är många byggnader här som påminner om Tel Aviv! Tror Benidorms stadsarkitekter gjorde en studieresa dit innan de började skissa på skyskrapare här.

Unknown sa...

Mums, det här gillar jag. Mer konst.
Skulle nog också säga att huset är gult, även om jag ser att det är en heldel grönt i det. Kanske bara för att det trots allt skiljer sig från de gröna träden.
/kiki