28 januari 2017

Fågelspaning

 En helt underbar förmiddag var det idag och jag tog kameran med mig och var ute ett par timmar och spanade efter motiv. Utmed ån var det så klart fågelspaning och här på Lantmännens silo sitter den i år igen, pilgrimsfalken. Titta längst ut till höger i bilden ovan. På det utskjutande partiet däruppe brukar man kunna se den vilket syns i fotot under. Nu hade jag behövt bättre objektiv för att få den tydlig, men det har jag inget.  Det är under ett flertal år nu, jag tror det är 7:e året i år, som de häckar på den här byggnaden.
 Kraftig inzoomning här.

Här ner finns en gästhamnsbrygga. 
I vassen där hittade jag detta bo. Kan det vara en kärrsångares bo? Någon fågelkunnig som vet?
Denna helg är det som vi ska räkna fågelarter i vår trädgård för SOF. Jag har blivit sämre och sämre på att mata fåglarna sedan vi skaffade katt. Det känns inte så snällt mot fåglarna att locka hit dem för att sedan kanske få sätta livet till. Som både kattvän och fågelvän är jag kluven där.

2 kommentarer:

Stare Ström sa...

Ja, nu är det dags att räkna! Kul att pilgrimsfalken är på plats. Det häckar ju stadigt här på en silo så det tycks fungera gott med dem i stället för klippor. Nej fågelboet kan jag inte gissa på. Du får hålla bevakning och se om det dyker upp någon i snåret till våren!

BP sa...

Nu var ju pilgrimsfalken "huvudpersonen" i ditt inlägg, men jag dreglar faktiskt också åt dessa vackra silon. Älskar sådana miljöer, pilgrimsfalken är en bonus (för mig) här!

Förstår din vånda med att locka fåglar till din trädgård. Skulle nog låta bli, precis som du säger. Jag menar man ska inte utmana ödet.