7 februari 2016

Strömstaren är

släkt med gärdsmygen! Det lärde jag mig idag! Klicka här om du vill läsa mer.

Cinclus cinclus, heter den på latin, en liten vid vatten levandes fågel.
Den sitter vid det strömmande vattnet och niger och dess vita haklapp gör att du omöjligt kan missa att det är en strömstare.
Förra veckan hade jag inte med mig kameran när jag var och spanade efter den. Synd, för då fick jag se den både simma och äta en fisk!

Idag hade jag kameran med mig och nu kom jag så här nära: 



När Strömstaren blinkar visar den sina vita ögonlock!

Fototriss har tema svart/vitt och strömstaren måste väl passa in på det temat?

12 kommentarer:

Madde sa...

Helt naturliga svartvita bilder när de är som bäst

BP sa...

WOW!!! Stort GRATTIS till helt underbara bilder på en strömstare med vit haklapp och vita ögon när den blinkar. En sådan har jag aldrig sett irl, vilket ju din länk förklarar, då fågeln håller sig till västsverige.

Å eftersom gärdsmygen är besläktad med strömstaren kan jag ju inte låta bli att undra om du är släkt med Stare Ström också;-)

En toppen triss!

Anita Malta sa...

Vilka jättefina bilder på fågeln ! Här blir det ju dessutom naturligt svartvita bilder vilket i mitt tycke gör att du skapat en jättefin triss till temat. Kul att du kom så nära utan att den flög iväg :-)

Stare Ström sa...

Bra fotat! De är rackarns snabba annars att försvinna ner i vattnet. Vet inte hur många bilder jag har tagit och slängt. Har tre stycken i bäcken intill som har varit här sedan i höstas. Väldigt trevligt! Nej, jag visste inte att de var släkt med gärdsmygen, men det kan man ju förstå. De är inte så olika.

Eva Trillian sa...

Du kan verkligen det här med att fota fåglar! Väldigt fint trissat!

Geddfish ♥ sa...

Sagolikt vackra bilder! Full poäng, du har min beundran!

Mias Mix sa...

Du löste ju det hela perfekt! Såklart den svartvita fågeln passar bra! Och man lär sig når nytt varje dag :)

cissi sa...

Den passar absolut in och bilderna är jättefina!
Jag brukar ofta titta på strömstaren i forsen vid Nyköpings hus, det är fascinerande att se när den dyker mot strömmen för att jaga.

trollet sa...

Oh, läckert!

Axart sa...

En av favorit, dom är så söta. Bra fångat att få med vita ögonlocket!
AX

Anna Carin Ahlander sa...

Så fiffigt tänkt. Riktigt fina bilder!

Anna Carin Ahlander sa...

Så fiffigt tänkt. Riktigt fina bilder!