3 mars 2015

I saluhallen

i Funchal fanns det mycket smakrikt. Bananodlingarna finns överallt på Madeira och därav finns det bananer i mängder, små goda och färska Madeirabananer. De här märkliga gröna bananerna som ser ut som kottar, är en blandning av banan och ananas (om jag fattade det hela rätt) och är väldigt smakrika. Dock är konsistensen tyvärr inte i min smak. Lustigt är att den spricker upp av sig själv när den är mogen och då är det dags att äta den. 
På flera ställen kunde man smaka av det som såldes. Jag tittade och fotade istället.
Hibiskusblommorna var jag sugen på att smaka, men tänk så feg jag var.....ångrar det nu.

Tisdagstemat är idag smakrik

4 kommentarer:

BP sa...

Alltså ärligt talat hade jag varit lika feg som du - ok, passionsfrukten hade jag nog fått ned men inte resten.
Men bilderna blev kanooooon. Man ska helt enkelt hålla sig till det man är bäst på;-)

Paula i pörtet sa...

Det var verkligen smakrikt! Trots att du fegade och inte tordes smaka på allt...jag smakar gärna på det mesta, men gillar inte det som är sött. Bananerna såg för häftiga ut och lät rätt goda, ananasen torde ge bananen lite friskhet.

cissi sa...

Kanske kan vara klokt att vara lite försiktig med magen!
Kul att läsa om den underliga frukten som öppnar sej när den är mogen....

Stare Ström sa...

Sådana bananer har jag aldrig sett! Hibiskuste är ju en vanlig variant så varför inte äta blommorna också? Synd du inte testade så du kunde ge ett utlåtande!