24 februari 2014

Fotboll


Vi avslutade vår Tel Aviv-vistelse med att gå på fotboll.
Vi såg Bnei Yehuda Tel Aviv FC möta Hapoel Acre FC på Bloomfield stadium i Tel Aviv. En riktigt rolig upplevelse. Om jag fattat det rätt är det högsta eller näst högsta ligan i Israel men det är två av bottenlagen. Vilket ös och tryck det var på läktaren! Mycket publik på ena långsidan men tomt på andra. Mobiltelefonen fick fota i mörkret och kan inte återge känslan.  För känslan var fantastisk!
Publikens inlevelse var bra mycket större här än på en allsvensk match. Även om inte fotbollen höll så hög klass (vilket jag i och för sig inte är rätt person att bedöma) så var hela tillställningen en fullträff i upplevelser. Själv fick jag en kyss av en okänd israel som satt till vänster om mig. Bnei Yehuda gjorde 1-0 och vann den första matchen på länge och det tog sig t.e.x sådana uttryck....!

Tack Ofer hemma i Sverige och Brombi på plats i Tel Aviv som fixade så att vi kunde gå på denna match!
Ser ni "kycklingmannen" på bilden ovan? Han hade en riktig höna (eller tupp) med sig. Den stackars fågeln fick vara med hela matchen. Inne på plan gick han runt med fågeln och lät den och varje enskild spelare röra vid varandra innan matchen började. Under matchens gång var de på läktaren och den stackars fågeln hängde med huvudet......jag tyckte nog det var lite djurplågeri.

Att gå på fotboll är att ta del av vardagskulturen i ett land. Jag kan tycka att de mindre matcherna är väl så spännande att uppleva som de stora.  (Och dessutom billigare) Man får verkligen se de "vanliga" människorna och deras engagemang i fotbollen. Om jag säger att det är så likt runt om i världen att gå på en fotbollsmatch men ändå så olikt, förstår ni då vad jag menar?

4 kommentarer:

BP sa...

Du kommer inte att tro det här nu... men jag googlade mig fördärvad om vilken match ni skulle kolla i lördags. Kom till slut fram till att ni skulle titta på Maccabi Haifa-Maccabi Tel Aviv.

Oj då, då kommer Gärdsmygen ju se en glimt av den staden också tänkte jag, men den var ju inte så fin (staden alltså) - tänkte jag då;-)

Åsså följer ni en match i Div. 2!!! Mycket roligare å jag förstår helt och hållet vad du menar!!!

På dessa "mindre" matcher möts ju de genuint fotbollsintresserade.
Å så himla smart att samla hela publiken på en långsida i stället för att sprida ut den över hela arenan. Det är ju då man får stämning och sammanhållning.

Å pussen du fick - ja - en bonus. Hoppas han var snygg. För visst är (vissa) israeler skitsnygga;-)
PS. Fler inlägg och bilder tack!!!!

Eva Trillian sa...

Fotbollsointresserad som jag är så kan jag ändå tycka att det är helt ok att få på match :) Det finns ju så mycket annat än just fotbollen; stämningen, folket, beteenden :) Kul att uppleva det i ett annat land - säkert väldigt annorlunda!

Stare Ström sa...

Kul att se sport i andra länder. Jag är inte speciellt intresserad av fotboll men glömmer aldrig en match i Lima, Peru. Vilket engagemang, hos dig också! Och fin triss med Klagomuren.
Jo, vårfåglarna är på väg tillbaka! Hopp om bättre tider hemma också alltså!

Marit Johansson sa...

Ja stackars fågel, inte den mest naturliga plats att befinna sig för en fågel. Viken konstig ritual... men vi har förmodligen grejer för oss här i sverige som de tycker är helmärkliga :)