27 augusti 2011

Regnväder - utblick och tillbakablick

Här har åskat och regnat hela dagen vilket gör att det blir innesysslor. Tog en paus vid datorn och knäppte ett foto ut genom vardagsrumsfönstret. Där har jag nu den här utsikten.
För 8-9 år sedan såg det ut som på fotot nedan.
Vi hade tagit ner ungefär 7 tallar på tomten.....men mest spännande på denna bild är hur det ser ut i hörnan precis bakom där kroken hänger ner. Där har det sett ut så här och det har också varit mer eller mindre en komposthörna vilket jag tröttnade på förra året.

Så sommaren 2010 röjde jag upp här och beställde ett vindskydd av pil. Jag grävde och grävde och grävde.........
Och när det blev höst såg det ut som fotot nedan visar. Jag la på flera lager tidningar för att stoppa ogräs och sedan beställde jag ny jord. Där i satte jag lökar.....

......som tittade upp i april...........och blommade i maj!
Efter hand har jag planterat växter då och då ( de första redan i höstas) och sått frön och i juli såg det ut så här.
Just nu idag i regnet ser det ut som på allra första bilden i detta inlägg och jag njuter av att ha ett annat blickfång från vardagsrumsfönstret i både regn och sol. Nu får det regna över idag för imorgon är jag på golfbanan:)

P.S. Jag har ju min ekorre att titta på från vardagsrumsfönstret också om jag tittar åt andra hållet :)

4 kommentarer:

SoF sa...

Vilket jobb...och vilken förbättring!

Önskar dig en härlig golfdag i morgon. :)

BP sa...

WOW!!! Har du gjort det alldeles ensam?????? I så fall har du skapat en fantastisk oas som påminner mycket om ett engelsk tv-program som heter "Ground Force" där dom gör om "hopplösa" trädgårder till fantastiskt fina platser precis som din!!! Älskar din pilvägg - lite japanskt stuk över den:-)

PS. Jag kan skicka ner lite sol till dig och om du vill får du även 25 graders värme av mig. Mmmmmhhhhh:-) DS

BP sa...

Du träffade Glenn Hysén irl. IRL. Herregud du bad väl om en autograf eller. Jag gillar honom och hans matcher glömmer man ju aldrig.
Hör av dig när du kommer till huvudstaden, KUL!!!!

AnnaKK sa...

Härligt blickfång du har skapat! :-) Jag lyckas aldrig få mina rabatter så där "kompletta", eller vad jag ska säga - så där så att det händer något i dem under hela året (eller åtminstone under sommarhalvåret). Så vida man inte riktar in sej på att följa något elakt ogräslivscykel, kanske... <:-X Men nu är det ju snart dags att köpa och plantera lökar, vilket jag inte har fått tummarna loss till att göra på många-många år. Men OM det blir av i år, så kan jag kanske få se lite tulpaner och påskliljor igen till våren! :-)