27 februari 2011

Fototriss: Stopp

Med kameran på axeln blir det väldigt många stopp. Här är jag i Växjö och gjorde ett av många stopp vid denna figur där jag fastnade för en kul helhet men fortsatte in i detaljerna. Ni får starta med detaljerna för att sist se helheten:

Har förgäves försökt ta reda på något om konstverket som är placerat utanför Åhléns vid Båtsmanstorget i Växjö. Växjö har mycket offentlig konst och det är något jag gillar. Skulpturer på gator och torg som alla har tillgång till. Om Växjös konst i city kan man läsa här. Tyvärr finns inte denna skulptur med där och om det är det någon som har information om denna så skriv gärna en kommentar om det tack!

Ytterligare en detalj från detta konstverk finns här!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Tillägg:
Tack Nilla som i kommenterarena tipsade mej om vem konstnären är!
Han heter Ludvig Löfgren och är formgivare vid Kosta Boda.
Jonas Lindström fotograf, har fotograferat detta konstverk som tydligen är så nytt i Växjö att det invigdes för några veckor sedan. Nu återstår bara att lösa gåtan med vad detta konstverk heter, jag är så nyfiken!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tillägg 2:

Nilla har hjälp mej igen och har hittat vad skulpturen heter:
"Explorateur"
och är inspirerat av undervattensvärldar.
Kanske inte konstigt då att jag fastnade för den då jag sportdykt en gång i tiden :)

Läs mer här: Glasgatan i Växjö

24 kommentarer:

Barnens Hjältar sa...

Ser ut som någon slags muterad dykarklocka?
Kul triss med fina bilder!

Nilla sa...

Ludvig Löfgren
Jag hittade fler bilder här:
http://blog.jonaslindstrom.se/?p=1444

LEna Norgen sa...

Härliga bilder och väckte givetvis min nyfikenhet så jag kolade runt på en massa skulpturer som står i Växjö, men hittade inget om din, men ssen såg jag att Nilla hade hittat!Kul.

cat sa...

Ser ut som om man kan koppla slangar till den.
Mycket annorlunda grej!
Förstår att du stoppade där och tog fram kameran :)

Barnens Hjältar sa...

Science fiction mässa, de hhar det varje år.
Riktigt häftigt tyckte jag :-)

Nilla sa...

"Ludvig Löfgren har valt namnet Explorateur till sin pollare. Uppdraget till alla var nämligen att skapa en pollare med bestämda mått. Nu blev det skulpturer i alla de former. Ludvig Löfgrens skulptur är inspirerad av spännande undervattensvärldar."
http://www.visitsmaland.se/web/Glasgatan_2.aspx

Anna tassar in.. sa...

Så cool..en brandpost..ja så tänker jag...

SoF sa...

En triss i min smak. Dels för att det är både konst och lite konstigt, och dels för att du har samma motiv (fast i olika vinklar) på alla tre bilderna.
Det blir absolut snyggast (enligt mig alltså)!

Tack/Glad söndag!

Elisabeth sa...

Trevliga bilder. Blir inspirerad att ta en tur mot Växsjö igen! Ha dé!

Bildgatan sa...

Precis som du skriver i inlägget "bubblor" så är det mycket vi ser med de små detaljerna och därför blir stoppen ofta lite längre än för många andra.

Tycker att den var helläcker och kan ge en del funderingar.

Tack för det stoppet.

Axart sa...

Häftig grej du fotat, fina bilder.

AX

annalarssonphotography sa...

Häftig grej du hittat så jag förstår att du "stoppade" :)

Ninni sa...

Vilken annorlunda och rolig skulptur! Jag gillar också offentlig konst som är tillgänglig för alla.
Tack för allt forskande runt statyn och dess upphovsman. Kul att få lite kunskap.
Må så gott!

Beppan sa...

Intressanta stopp blir det med kameran i högsta hugg - och härliga trissbilder!

Monkan sa...

Ja jag förstår att du Stoppade, det var en märklig sak.

Per-Anders sa...

Cool skulptur. Tankarna går till en branpost.

Misswhatsit sa...

En rolig och intressant triss! Jag lyckas då inte klura ut vad detta kan vara.:) Förstår att du gjorde ett stopp vid den.
Ha en bra vecka!

Anonym sa...

Spännande! I din triss fick man dessutom lära sig något. Gillar detaljfotona bäst.

BP sa...

Absolut ÄLSKAR Explorateuren!!!! Å tänk vilken infodatabas bloggvärlden är. Du fick ju veta allt. Vad skulle vi göra utan bloggosfären...

LissenTo sa...

Det blev annorlunda häftiga stoppbilder. Håller med Beate, vad man lär sig genom bloggen.

Må så gott. // Kram Lissen

Jah Hollis sa...

Det var verkligen en udda offentlig utsmyckning. Full av stoppljus. :-)

cissi sa...

Hade jag stött på den där skulpturen hade det nog blvit ett långt "tankestopp" för mej! "Vad är det för nått"? ;)

Sister Moonshine sa...

Läcker detaljtriss där du till och med fått med dig själv på första bilden!

Snyggt!

/Åsa

Kerstin sa...

Jag tänker också på dykarklocka när jag ser den. Annorlunda konst och rolig triss.