8 oktober 2009

Gärdsmyg!

Idag; ledig dag, och jag var på skogspromenad nära havet. Kameran hade jag på axeln.
Stannade vid ett träd för att bara andas och njuta av den stilla, soliga förmiddag det var idag.
Då hörde jag den! Gärdsmygen.
Plötsligt satt den en bit ifrån mej.
Det tog en stund innan jag fick upp kameran i fotoläge,
men jag visste ju att gärdsmygen fanns omkring mej så det var bara att vänta.

Så kom ögonblicket.
Här har jag beskurit bilden, så det är samma som förra bilden.
Ögonblicket är snabbt och plötsligt vände den baken till och så flög den vidare.
Som jag berättat om förut på bloggen så har gärdsmygen många smeknamn. Ett av dem är Baskakung och det betyder riskung. Det passar ju bra in på denna miljön!

På latin heter gärdsmygen Troglodytes troglodytes, vilket betyder boendes i håligheter.

9 kommentarer:

Sommarträdgården sa...

De här fåglarna är verkligen rekordsnabba,hade en hos mig på altan imorse, satt still en stund och vips!flög den igen.

annette sa...

Oh, nu minns jag min vecka på Öland när jag fick se gärdsmygsungar, tittar numer alltid efter den lilla fina fågeln.

Snygga bilder Du fick, inte helt lätt för dom är ju supersnabba!

annette

Berit sa...

Fina bilder!!

BP sa...

Bra, nu vet jag allt om dig, t o m vad du heter på latin ;-)

Suveräna bilder på din namne :-)

Rune A Karlsen (Bildebloggen) sa...

Grattis med nye skudd av fuglen, ble bra disse her,den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves :)

Viola sa...

Så heldig!! Gãrdsmygen møtte Gãrdsmygen! ;) Jeg synes jo Gãrdsmygen er et vakkert navn da, er blitt så vant med det også :) Det var hyggelig å lese og flott bilde! :)

Maria Thorbjörnsson sa...

Mysigt med bilder och information..
Ha det så bra..Maria

anemonen sa...

Så fin den är. Idag skall jag ta med kameran och se om jag kan finna nötväckan som jag brukar se på min skogspromenad Håll tummarna!

AnnaKK sa...

Riskung var då ett synnerligen passande namn! Vi har en stor rishög i ett hörn av tomten, och där har jag sett gärdsmygen några gånger. Men att lyckas hitta den med kameran och få skärpan rätt innan den har flyttat sej... Har INTE lyckats med den saken ännu iallafall. Men skam den som ger sej, heter det ju. :-)