25 mars 2009

Mina före detta

kameror

När jag gick i 7:an på 70-talet hade jag foto som fritt valt arbete. Det är den enda fotokurs jag har gått.
Två saker kommer jag speciellt ihåg:
* Går nära motivet!
* Ta många foton på samma motiv.
Gjorde "pryo" i 8:an på en spännande fotograffirma med allehanda uppdrag såväl inomhus som utomhus. Mer än så blev det inte mer än att jag alltid fotograferat hemma och borta.
När jag var 13 fick jag denna kamera av mina föräldrar. En Olympus trip 35. Den hängde med ett bra tag. Den är numera lite kult. Eller hur?
Så här såg avtryckaren ut:

Mönstret i det svarta skalet:

Så infriade jag själv drömmen om en systemkamera. Köpte en begagnad Nikon FG-20 på 80-talet. Tanken var att den skulle förses med ytterligare objektiv. Men så blev det aldrig.

Däremot hängde den med även under hela 90-talet.

I början av 2000-talet kom det digitala fotograferandet och jag blev ägare till en Canon Power Shot G2. En riktigt bra kamera!

Att kunna fototografera och filma med ljud till, och sedan föra över direkt i datorn gav en skjuts åt fotointresset. Den här kameran är väl använd och har fått sej en hel del törnar. 4.0 megapixel låter väl inget, men jag vill påstå att kvalitén på bilderna är fantastiskt bra.

Så är det nu 2009 och året inleddes med en ny kamera, en digital systemkamera av märket Nikon, och dessutom, de där objektiven jag drömde om på 80-talet. Ja nu har jag så bra kamera så jag har upptäckt att jag måste lära mej fotografera!!! Hjälp! En kortkors i april får bli starten. Så får jag se sedan vad det mer kan bli.
Vad jag mer har upptäckt är det här med att behandla bilderna i datorn. Hjälp!
Jag kan tre saker:
*Beskära
*Lägga på min logga i ett annat lager
*Göra bilden svartvit
Men det får räcka ett tag. Jag behöver lära mej min kamera, tills dess fortsätter jag att med iver fotografera allt möjligt i min närhet. Det är så vansinnigt roligt!!

6 kommentarer:

Ninni sa...

Roligt att läsa om din fotografihistoria. Inte helt olik min egen. Jag köpte min första systemkamera 1974 när jag gick en konstutbildning men sen blev det bara fotande av vänner och familj för det mesta. Mitt fotointresse fick sig en rejäl skjuts när jag fick den första digitalkameran. Den passar mitt kynne, då det ska gå snabbt att se resultatet. När vi flyttade hit till Brasilien fick jag möjlighet att fotografera i en helt annan utsträckning eftersom jag inte får jobba. Gick i våras en distanskurs i Digital bildbehandling på Högskolan i Jönköping som jag verkligen kan rekommendera. Kolla här
http://www.moderskeppet.se/kurser/distanskurs/
Nu finns nästan inget roligare än att fota och bildbehandla;)
Må så gott!
Kram Ninni

Sommarträdgården sa...

Kul!Både blick och känsla.

Anonym sa...

Många kameror, men ett gott resultat :)
Det är inte bara det tekniska när man fotograferar, det gäller att ha fantasi med motiven också.
Det är du bra på -både -och.
Söt korg med primulor.
Hälsningar Eivor

Anonym sa...

Gokväll!

Spännande att få ta del av din fotohistoria - som inte är helt olik min egen. :-) Jag hade också en analog systemkamera i slutet av 80-talet och en bit in på 90-talet, men sen blev det en digital kompaktkamera 2004 och med den kom fotograferandet igång på allvar. Systemkameran (Canon 450D) köpte jag för knappt ett halvår sedan. Vilken Nikon-modell är det du har?

Du får leka lite i ditt bildbehandlingsprogram - det är nog det allra bästa sättet att utveckla sej på den fronten!? Helt enkelt testa och se vad som händer när man gör si eller så. :-)

Ulrica sa...

Ja, alla vi fotogalningar bär på en historia med kameror och fotande. Och visst kommer man långt med dina två första råd - gå nära och ta flera bilder... Det praktiserar jag än. Min analoga systemkamera var en Canons EOS 5, å vad jag älskade den kameran. Nu kör jag på en Canon D30 och så en liten fickkamera.

Marie sa...

Så roligt att läsa din foto och kamera historia. Kult är allt jag kan säga om första kameran. Väldigt fina bilder på den, makro I love it ;-). Bildhanteringen har jag också upptäckt lite grann och ju mer jag lär mig ju mer förstår jag vad många fixar och trixar med sina bilder. Fusk eller ej kul är det i alla fall allt man kan göra.